Utstillingsinfo
- Periode19.08.10 - 26.09.10
- StedFotogalleriet, Oslo
Arbeidene som vises på utstillingen preges av mørke bildeflater, en klar formal interesse og kameraets særlige evne til å utheve hverdagslige objekter, detaljer og situasjoner fra deres vante sammenheng. Gjennom utsnitt, lysgjengivelse, og skalaforhold lades disse med en underliggende opplevelse av ubehag så vel som absurditet. De tre kunstnerne er alle nylig utdannet ved Högskolan for fotografi i Göteborg.
I det pågående arbeidet History will repeat itself behandler Johan Bergström en form for traumeestetikk. I tråd med teorier om traumets logikk er gjentagelse et sentralt tema i Bergströms serie med fargebilder. Mediebildets fremheving av førstehånds vitneskildringer er her fraværende til fordel for en mer konseptuell undersøkelse av sporene etter en mulig udåd: en serie med ødelagte briller, en nedfelt persienne, et skogholt. Objekter og steder fremstår dels som truende, dels som komiske.
Også i Mårten Langes svart-hvitt serie Anomalies utgjør hverdagslige ting, som et vindu eller et dusjforheng, sentrale motiver. Tingene er avbildet i sine naturlige omgivelser, men tatt med svært sterk blits. Resultatet ligner tidlige åsteds- og bevisfotografier, og kan samtidig minne om bilder tatt i fotostudioets kontrollerte omgivelser. Slik antar de avbildede objektene en skulpturell effekt, hvor dybde, forgrunn og bakgrunn blir sentrale bildeelementer. Motivene nærmer seg det uforståelige når de isoleres og gjengis gjennom det automatiserte kamerablikket de fremstår som anomalier.
Fra Signe Vads prosjekt Woke up Sticky (2009) vises ett videoarbeid og to store svart-hvitt fotografier, som dreier rundt eksistensielt ubehag. Videoarbeidene trekker veksler på tidlig videokunst ved at kunstneren selv utfører enkle, fysiske handlinger foran kameraet. Samtidig er handlingene begrenset av repetisjon og videokameraets gjengivelse av tid og rom. Også fotografiene gjengir fysisk bevegelse, men her i nære utsnitt av enkelte kroppsdeler i kontrast mot et mørkt bilderom. Hos Vad fremstår den samtidige, menneskelige tilstand som begrenset i sitt utsyn og sin utfoldelse, formulert i et formspråk definert av abstraksjon og absurditet.
Fotogalleriet og MELK
Fotogalleriet som institusjon og MELK som nyetablert, kunstnerdrevet visningsrom har et felles mål om å fremme kamerabasert kunst i Norge. Med utstillingen DARK CURRENTS flytter ikke bare MELK fysisk inn på Fotogalleriet, men det kunstnerdrevne visningsrommet entrer også den mer etablerte institusjonens arena med den samme visjonen som ga liv til Fotogalleriet i 1977.
Johan Bergström (f. 1978) har BA fra Högskolan för fotografi i Göteborg. Han er tidligere assistent av fotografen J.H. Engstöm og er representert av Gun Gallery i Stockholm. Han har de siste år deltatt på utstillinger i Sverige, Sveits og Spania. Bergström mottok Robert Frank-stipendet i 2007.
Mårten Lange (f. 1984) har BA fra Högskolan för fotografi i Göteborg og innehar Victor Hasselblad Fellowship Grant for MA, ved University of Creative Arts i Franham, England. Han er representert i Hasselblad-samlingen, og har siste årene deltatt på utstillinger i Sverige, Australia, Frankrike, England, Italia og Sør Afrika. Lange driver fotobokforlaget Farewell books, som blant annet har fått pris for årets vakreste fotobok i Sverige.
Signe Vad (f. 1967) mottok i 2009 MA fra Högskolan för fotografi i Göteborg. Samme år deltok hun på gruppeutstilling på Göteborgs Kunsthall, Centrum for Fotografi i Stockholm og Fotografisk Senter i København, så vel som separatutstillinger i Danmark, Sverige og Østerrike. Hun mottok også Robert Frank-stipendet samme år. Vad driver Galleri Signe Vad i København.
Mårten Lange
Signe Vad
Johan Bergström