Monica Kvaale - om 'Bourgeois'' i Australia

Den norske studenten Monica Kvaale får rosende omtale for sin Bachelor i fotografi ved Queensland Centre for Photography, Bulimba. ”Hun er en av de friskeste og mest talentfulle kunstnerne som QCA har uteksamnert på mange år”, erklærer Maurice Ortega, direktøren for QCP
Monica Kvaale entrer kunstarenaen på spektakulært vis, nyutdannet fra Queensland College of Art, Bachelor of Visual Arts in Photography med High Distinction. Evnen til å kombinere sofistikert lyssetting assosiert med reklame og iscenesatte fortellinger brukt innen samtidens kunstfotografi har gitt Kvaale beundrere fra begge sider av mediets spektrum, forteller Naomi Mendoza, som er prosjektleder ved Queensland Centre for Photography i Brisbane, Australia, hvor Minica studerer

Kvaales valg av kostyme, fargepalett og opptakssted (en gammel norsk herregård), demonstrerer ett elegant visuelt uttrykk som underbygger det intellektuelle konseptet. Bourgeois fokuserer på en velstående familieenhet på tre. Bestående av mor, datter og far; hvor datteren står mellom de avslørende foreldrefigurene som den eneste som er klar over, eller villig til å konfrontere den kalde virkeligheten. En virkelighet der enheten er i ferd med å gå i oppløsning.

Ved å herme det tradisjonelle portrettet bryter Kvaale ned denne forestillingen ved å fotografere subjektene når de er uoppmerksomme; i deres sanne jeg, i intervallene de er i forandring fra å være oppstilt foran kamera til å være kontemplative.

Arbeidene har en markert stillhet ved seg, som om figurene er frosset i rommet og bokstavelig talt blir til 'filmstills', når øynene ser til side i en ukomfortabel og evigvarende, taushet”, forklarer Simone Jones, Curator QUT Art Museum.

Bourgeois hadde premiere hos Queensland Centre for Photography med Gala kveld satt til 2. desember 2006. Andre kunstnere som deltar i denne utstillingen er Matt Debrowski, Jose Da Silva, Adam Geczy og Marion Conrow.

Selv sier Monica Kvaale:
Serien Bourgeois kombinerer portrett estetikken med ett sterkt filmatisk narrativ. Tradisjonelt i kunsthistorien er portrettet blitt brukt til å understreke en persons eller families plass på rangstigen i samfunnet. Her brytes denne estetikken ned ved at personene blir fotografert når de minst forventer det, og nettopp disse oppriktige øyeblikkene dekonstruer de vakre løgnene denne familien skjuler seg bak.

Hovedfokuset i serien er det anstrengte forholdet mellom mannen og kvinnen, men det ligger også en konfronterende bevissthet bak barnets blikk som møter iakttakeren. Kroppsspråket spiller en avgjørende rolle i serien; iakttakeren blir invitert inn i bildet for så å kunne forstå dets indikerte meninger
.''

Queensland Centre for Photography. 33. Oxford Street. Bulimba, QLD 4177

http://www.gu.edu.au

Monica Kvaale -
Monica Kvaale
Monica Kvaale -
Monica Kvaale

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu